Beweging

38% van de Utrechtse ouderen voldoet aan de beweegrichtlijnen
Bijna vier op de tien 65-plussers in Utrecht voldoen aan de beweegrichtlijnen voor matig intensieve inspanning, spier- en botversterkende activiteiten. 10% van de 65-plussers doet wekelijks balansoefeningen.

38% van de ouderen beweegt voldoende.  45% spant zich voldoende in, 75% doet voldoende bot en spierversterkende activiteiten en 10% voldoende balansoefeningen.

Wat zijn de beweegrichtlijnen?
De Gezondheidsraad adviseert sinds 2017 de volgende beweegrichtlijnen:
• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
• Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
• Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
• En: voorkom veel stilzitten.

Omdat deze richtlijnen sinds 2017 gelden is het niet mogelijk de gegevens met die uit eerdere metingen te vergelijken.

Lichamelijke activiteit neemt af met het ouder worden:

 
Lichamelijke activiteit neemt af op alle onderdelen van de beweegrichtlijn af met het ouder worden.

Ouderen met een hbo- of wo-opleiding bewegen vaker voldoende
58% van de Utrechtse 65-plussers met een hbo of universitaire opleiding voldoet aan de beweegrichtlijnen. Dit is 26% onder ouderen met als laatst afgeronde opleiding mavo of lbo en 25% onder ouderen die alleen basisonderwijs hebben afgerond.

Ouderen met een hbo- of wo-opleiding bewegen vaker voldoende. 

Ouderen uit Overvecht, Zuidwest en Vleuten-De Meern voldoen minder vaak aan de beweegrichtlijnen

Ouderen uit Overvecht, Zuidwest en Vleuten-de Meern  voldoen minder vaak aan de beweegrichtlijnen.




Lees verder over Beweging:

Kan deze website beter?