Beweging

Beweging essentieel voor een goede gezondheid
Voldoende beweging is belangrijk voor de gezondheid: bewegen bevordert de conditie van het lichaam en beschermt zo tegen verschillende ziekten. Om te bepalen of mensen genoeg bewegen, zijn er beweegnormen voor zowel kinderen als volwassenen. Dit heet de ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’. Daarbij wordt gekeken naar de tijdsduur, de intensiteit en hoe vaak iemand beweegt.

Hoeveel moet je bewegen voor een goede gezondheid?
Voor een goede gezondheid is het voor kinderen nodig om elke dag minimaal 60 minuten matig intensief te bewegen. Matig intensieve lichaamsbeweging zijn activiteiten waarvan je hartslag en ademhaling hoger wordt. Voorbeelden zijn sporten, stevig doorwandelen, iets harder doortrappen op de fiets of achter de hond aanrennen. Bij volwassenen wordt aangeraden om minstens 30 minuten matig intensief te bewegen op tenminste vijf dagen van de week. Mensen van 55 jaar en ouder hoeven minder intensief te bewegen om aan de beweegnorm te voldoen.

Beweegnorm: kinderen 60 minuten en volwassenen 30 minuten matige beweging per dag

Naast de beweegnorm is er ook een fitnorm. Deze norm is bedoeld om de lichamelijke fitheid op peil te houden. Onder lichamelijker fitheid vallen bijvoorbeeld uithoudingsvermogen en kracht. De fitnorm is: minimaal drie keer per week minstens 20 minuten zwaar lichamelijke actief te zijn. Bij zware lichamelijke activiteit betekent dat je gaat zweten en je buiten adem raakt. (RIVM, 2016). Mensen van 55 jaar en ouder hoeven minder intensief te bewegen om aan de fitnorm te voldoen, net als bij de beweegnorm.

Lees verder over dit onderwerp door op de categorie 'Kinderen', 'Jongeren', 'Volwassenen' en 'Ouderen' te klikken. Alle cijfers over dit onderwerp zijn te vinden in de open data.



Lees verder over Beweging:

Eerdere berichten

Geen gearchiveerde artikelen gevonden